Rubriky
Uncategorized

Autobazary, na co si v nich dát pozor při nákupu?

Auta z autobazaru jsou mezi Čechy stále preferovaná. Proč a na co si dát při nákupu ojetého vozidla pozor?
 

Česku vládnou ojetá auta

 
V Česku máme dle statistik dokonce pátý nejstarší vozový park v EU. Češi tak automobily nevyměňují. Důvod je prozaický. Na nová auta podle statistik jednoduše v tuzemsku není v průměrné domácnosti dostatek peněz.

Auto lze navíc považovat za spotřebné zboží. Prakticky ihned po koupi ztrácí nový vůz svou hodnotu a cena rychle klesá až o desítky tisíc korun. Z pohledu mnoha lidí se tak nákup nového automobilu v zásadě ani nevyplatí.

To vede dále k tomu, že si místo nových vozidel raději kupujeme ta ojetá. V meziročním srovnání se také zvýšil průměrný nájezd takového vozidla, a to z 57 000 km v roce 2021 na 68 000 km v prvním čtvrtletí roku letošního.

Z dat bazarových společností vyplývá, že v tuzemsku se nejvíc prodávají vozy značek Škoda Octavia, Škoda Fabia, Volkswagen Golf, Škoda Superb a Volkswagen Passat.
 

Ujasněte si, co chcete a za kolik

 
Do autobazaru byste měli vstupovat se zřetelnou představou o tom, co od nově pořízeného auta požadujete. Rozhodujte se podle toho, kde budete jezdit a jak. Mezi sportovním automobilem a rodinným vozem na vyjížďky po městě zkrátka je rozdíl. Svou roli sehrává i předpokládaný roční nájezd kilometrů.

To by vás mělo navést k tomu, že si ujasníte, mezi jakými modely a motorizacemi byste se měli rozhodovat.

Svou nemalou roli ve vašem rozhodování budou hrát i peníze. Někteří přicházejí do autobazaru s našetřenou hotovostí, financování lze ale i v tomto automobilovém segmentu řešit jinak. Můžete tak využít i leasing nebo úvěr.

Pozitivním ukazatelem je jednoznačně to, že kultura prodeje v tuzemských autobazarech se v posledních letech zvyšuje. Praxe stáčení tachometrů, kamuflování vad nebo utajování nabouraných vozů přesto zcela nevymizela. Proto řada lidí s nákupem váhá a obává se, aby nenaletěla nepoctivému prodejci. Na co si dát před koupí pozor?
 

Co sledovat na technickém stavu auta

 
Určující je samozřejmě technický stav automobilu. Seriózní autobazar vám umožní prohlídku vozu i zespod. Měl by proto mít dostupný vlastní servis a nechat vám auto zvednout. Problém tkví hlavně v tom, že v této fázi mnoho laiků stejně na automobilu víc detailů jednoduše neuvidí. Ideální tak je, můžete-li vozidlo nechat prověřit někomu, kdo autům skutečně rozumí.

Vyžádejte si také zkušební jízdu. Ta odhalí celou řadu nedostatků, které při pouhém statickém posouzení nemáte šanci vysledovat. Před jízdou si rozhodně všimněte, zda se na víčku doplňování oleje nenachází vysrážená voda. V expanzní nádobce by taktéž neměly být patrné stopy mastnoty. Před jízdou si prohlédněte i olejovou měrku.

Při rozjíždění si se dále zaměřte na to, zda se auto chová naprosto plynule. Při jízdě by taktéž vůz neměl táhnout do strany. Sledujte, jak se vám chovají brzdy. Pokud za jízdy nebrzdíte, jednoznačně by nemělo docházet k vibrování volantu.
 

Jak si pohlídat kupní smlouvu a záruku

 
Určitě také nevěřte všemu, co prodejce říká. Téměř každý vám totiž bude ochotně tvrdit, že s autem jezdil senior, který ho využíval jen sporadicky.

Co se týče formálních náležitostí, úspěšně vás před pozdějšími potížemi může chránit dobře napsaná kupní smlouva. Obsahovat by měla nejen základní údaje o smluvních stranách a předmětu smlouvy, ale pro jistotu i detailnější upřesnění automobilu a celé transakce.
 
Ve smlouvě by tak nemělo chybět:
 
• kupní cena
• termín a způsob úhrady
• značka auta
• model či rok výroby
• objem a číslo motoru
• VIN kód
• SPZ
• barva vozidla
• seznam příslušenství,
• platnost STK a emisí
• čísla TP a OTP
• počet předchozích majitelů
• evidované vady či předchozí nehody
• záznamy v servisní knížce
• stav tachometru 

Pozor, v případě autobazaru by měla být smlouva vždy písemná. Provozovatel navíc v tomto případě je povinen dodržovat veškeré povinnosti vyplývající ze zákona o ochraně spotřebitele.

Mnoho kupující si navíc neuvědomuje, že také při nákupu v autobazaru získáte na svůj vůz záruku. Občanský zákoník konkrétně u aut ojetých umožňuje klasickou záruční lhůtu v délce 24 měsíců zkrátit na polovinu. Nicméně pozor, neplatí to pro skryté vady. Záruka je v tomto případě také 24 měsíců.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *